Tyttäre kans tos praatatti, et mitä se elämise arvone elämä oikke o? Jos ite tiätä, et toivo ei ol, ja o loppuelämäks (epämääräseks ajaks) sirottun liikuntakyvyttömän lasareti petti, ja "hyväs" lykys viäl vail puhekykkyki, ni miks kärsimyst pitäs jatka? Eihä tua ol moraalisest oikke sairast kohta (vaik aivo toimisiva kuink vilkkast vaa), ku ei myäskä potilaa läheissii kohtaa. Täs tilantees kaik vaa kärssi.

Millo sit olis oikke ajankoht tehr eutanasia-päätös ja kuka sen sit tekke? Mikä o milläki sairaurel se raja, mist ei enää ol paluut? Monenko lääkäri riaknooss siini tarvita? Riittääk esimerkiks testamenttii kirjotettu raapustus asiast, oma tahto, kertomaa lääkäril, et kärsimys pitäs lopetta jossai vaihees?

Vai pitäsik hankki itel joku "ittemurhapilleri" varastosse? Hankaluusha tuos olis, et mil takaa sen sit oleva mukan, ku sitta tartte ja mite sen voi otta, jos ei ite pääse ees liikkumaha? Pystyisik vastuun pillerin käytöst antama jollekki läheisist, vai tuleek hänel sit vaa vaikkeuksi (murhasyyte) palkkioks?

Ite en ainaska ol nii elämäst kii pitävä, et jos toive normaalist elämäst o iha kokona menetetty, ni en haluu vaa sänkys orotta helpotust tilanteesee. Siis jos liikkuma pääsis vaiks pyärätuolil, se olisis viäl jotta positiivist, mut jos o sirottu lasareti laitteisi ilma mittä mahrollisuuksi päättä omist toimist ite koko loppuelämäks. Se ei olis oikke mua, eikä mun läheisiänikää kohtaa.

Mä ole myäs tehny elinteluavutustestamenti sekä elimii tarvittevil ja/tai koulutus/ tutkimustarppeesee. Oon täst myäs puhunu läheisilleni, pitäs siis ol kaikil tarpeen tulle asia tiaros. Sitä miältä oon, et ku mä kualen, oma ymmärrys ja taju asiast, mitä kropallen tapahtu, on jo kaukan. Hautajaisiikaa ei kannat mun kuolema jälkke viättä muv vuaks, vaa vaa, jos läheisist se tunttu hyvält. Ite inhoon hautajaisii ja hauta ei merkkaa mul yhtä mittä. Muistan kualleetki mialuite sellasin, ku he oliva elivvoimasin ja tervein, en sellasin millasii oliva hautajaishetkel. Tul tääki vaa miälee, ku tuat aihet vähä liippaa tää elämä kuolemanki varjos.