Olin tänäpe käymäs Raumal ja vaiks räntäsattees lährin liikenteesee, ni menomatka men iha kommelluksitta. En pysähtyny missää, vaa ajon suaraa pisteest A pisteesee B. Takastulles sit ol ohjelmas kaupas ja automaatil käyntii sekä auton tankkaust, et mää vaa miättisi, misäkohtaa mitäki sit tekkee. Miäs ol kattonu valmiiks, et Mynämäje K-kaupan pitäs ol auk sunnuntaisinki ja bensa-asemiiki täsä om matkav varrel ussemppi, mist valit sopivaa. Synttäreil oliki mukavaa ja aika men noppiaa.

1208800.jpg

Juu. Kottippäi tulles sit mun ettee sattu het Turuntiäl tulles poliisiauto, mikä ajo sopivaste vähä yli kahreksaakymppii kahreksankympin rajotusalueel, niinku mä itekki olisisi ajanu. Eikä siin mittää. Ol sit muitaki poliisiautoi liikkeel. Tul mont autoo vastaha ja sit siäl ol tiäv varsil selväst pysäytettyi autoi ja yhres kohtaa nappasiva "silmäpualii" autoi pysähryspaikal. Huamasin tän kyl jo ajois, mut vähä olin jännittyny, et kui käy, ku ei tullu lähties kattottuu, et pelasiks molemma etuvalot - päiväsvalos ku olin ajamas. Ei tullu mun kohral pysäytysmerkkii - ja jatkoin siv vaa samase poliisiauton takan ajamist, minkä takan olin jo Raumalt ast ajanu.

Laitilan valoristeykses ol vihreet meil ja näytti silt, et viäl jatketaa peräkkäi ajamist poliisiauton kans, ku se yhtäkkii laittoki valot pääl ja pillit soimaha. Mää meinasin slaagin saar siin kohtaa. Voi herttileijaa! Täysjarrutus ja uukkari poliisiautol ja sit lähtivä takasi Raumalp päi jonku autom peräs. Olettaisin, et vihreet oli siihenki suuntaha, ku meilki ol, mut tais sit ajel vähä lujemppaa ku viitkymppii. Ittekki sit joutusi tiätyst kovast jarruttamaha, etten olis ajanu poliisin perää, ku ei ne siin ehtiny mittää ryhmittymissii tekemähä - tiätty. Syrän hakkas jälkkeppäi viäl pitkäl.

No, simmää pääsin Mynämäjel saak ilma mittää tapahtumii ja pärräyti ekaks siäl automaatil. Ei meinannu hualii sirukorttiaukkoho korttii, yritin sit toisehe, mut sano, et sirukorttiaukkoon se pitäs saar, niinku oon ain enne saanukki. Uurestas kokeiltuani - ja vähä voimallisemmi tyännettyäni - kortti sit men sisäl ja pääst jatkamaha. Kysy kaik oikkiat jutut ja summat ja kaik - ja sit meinas, et "toimintahäiriö" ja lykkäs kortin ulos. Ei tullu rahhaa! Simmää koiti viäl uurestas, et jos mää pääsisi eres kattomaa, et ottiks se automaatti nyk kuitenki sen rahamäärän tililt, mitä mää yritin, mutten saanu. Ny pääst kyl salron kattomaha - ja onneks se ol automaattisest korjattu peruutuksen se summa - mut muut toiminnot oliva harmain. Mahtoks rahat loppuu just siihe kohtaha, en tiär. Jonooki ol ehtiny kertymähä mun taa ja sanosisi sit, et mul sano vaa toimintahäiriöö, et rahaa en saanu. Silti heijä pit yrittää ittekki - en jääny kattomaa, et saivak he rahas, vai miten kävi, vaa jatkoin siit sit kaupam pihal. Se ol iha tyhjä. Vähä siis näyt jo silt, ettei kauppa sittenkäs ol auk, vaik netis nii ol kuulemma sanottu. Pit ajaa auto oikke ovev viärehe ja lukkee siält aukioloaika. Ei ol sunnuntaisi auk. Ei sit! Hukkareissu tul Mynämäel. Kiusakskaa en sit tankannu siäl, vaa jatkoin matkaa.

Nousiaiste Nesteel ol väkkee ja automaattipualel ol molemmis auto. Toisel pualel toine alotti tankkaust, ni mää ajon sit sen toisen perähä, et jos se olis ekaks lähtemäs menemähä. Mittää ei tapahtunu. Joku siäl selväst kuskim paikal istu, mut ei ollu tankkaamas. Oroti ja oroti, sit toiselt pualelt auto läht menemähä ja mää aattelin, et mää peruutan ja kiapautanki sin sit, ku täs mun eres ol joku "fiksu ja filmaattine" vissii orottamas jonku kauppa-asioit tai kaffitteluu tai jottai siin bensaputkev viäres. En ehtiny peruuttamaha, ku siihe kaahas taas yks auto ettehe. Mä sit jo meinasi lähtee kysymähä eres olevalt, ettei vois siirtyy parkkipaikal orottamaha, ku olis vähä jonoo... Astusi autost ulos, ni joha tää sai eres oleva liiket nivelii ja pörräytti kolmem metrin päähä hualtoaseman ikkunav viärehe ja jatkamaa orottamist. Mää sit pääsi vihroinki tankkaamaa. Siin sit kuulin, ku hualtoasemalt joku tyäntekijä tul kans ihmettelemää täl mun erest siirtyneel, et seisoo luvattomal paikal, et voisikte ystävällisest siirtyy autoil tarkotettuun tilaha, mis ol kyl tyhjii paikkoi sevverti, et olis seki mahtunu. En kuullu, mitä kuski sano, mut kiukuissas tuntu siit lähtevä kokonas poijes alueelt. Jäiv vaa miättimähä, et jäiks joku ny sen takkii kävelemähä kottii, ku kuski häippäs, vai oliks hää vaa, muutev vaa, siäl toiste tiäl? Kummallist.

Ku sain tankattuu, ajon auton parkkii ja kävin sit siäl kaupam pualel. Siäl sit kaik meniki jo iha normaalist. Olin kyl aikataulust jo myähäs, ku viäl pit käyr toisel automaatil ennenku ajon kotti. Siäläki onneks men kaik kaikkie sääntöje ja ohjeire mukkaa - ja sain ku sainki sevverti rahaa, ku pitiki.

Koton ol ruaka tulemas ja kattauksii vaa orottamas, mut mä kipasinki enste koirie kans lenkil. Oliki kiva kävel sej jälkke, ku olin istunu autos pitkää. Eipä ol tällast näi tapahtumarikast matkaa vähäse aikkaa ollukkaa.